Brecht kiest voor HidroRio

Op 20 juni 2013

De keuze van Brecht voor HidroRio is een gemakkelijke keuze. Maar is het ook de juiste?

Zo formuleerde N-VA gemeenteraadslid Sven Deckers het in de gemeenteraad:

Stelt u een keer voor. U koopt laat ons zeggen in 2004 een huis, u past dit huis aan uw noden aan, voorziet uw huis van alle modern comfort en u werkt hard om uw financiering op uw aankoop en verbouwingen af te betalen.

In de loop van 2013 komt er een immobiliënmakelaar bij u langs met een aanbod om uw huis te kopen. Dit aanbod heeft de volgende inhoud. U krijgt 25% van de waarde van uw woning, uiteraard van voor de verbouwingen, gespreid over 2 jaar uitbetaald. Het eerste jaar een schijf van 15% en het tweede jaar de resterende 10%. U krijgt een aantal aandelen in die man zijn onderneming, wel is het aantal dat u verkrijgt afhankelijk van hoeveel andere mensen hij overtuigd krijgt om in te stappen in zijn systeem.

Bovendien wordt er een berekening gemaakt met allerhande cijfers. We nemen de geschatte waarde van uw woning we brengen de waarde van de verkregen aandelen, de bijdrage in reserves van de onderneming en het de 25% ontvangen betaling in mindering van uw geschatte waarde en zo komen we op een bepaald bedrag. Dit bedrag gaan we achtergestelde lening noemen. De immobiliënmakelaar verbindt zich ertoe om het bedrag van de achtergestelde lening terug te betalen op laat ons zeggen 99jaar, uiteraard kan hij bij slechte resultaten van zijn onderneming of bij te hoge investeringen in uw huis deze betaling op schorten met min 1 jaar. U krijgt zelf rente op deze achtergestelde lening ten bedrage van 0,47%, al moeten we er bij vertellen dat deze rente niet zeker is daar deze afhankelijk is van de winst die de immobiliënmakelaar kan maken met zijn activiteit.

Hij verbindt er zich ook toe om de nodige onderhoudskosten op zich te nemen en in te staan voor de nodige investeringen, verdere uitbreidingen van uw woning, in functie van de te verkrijgen subsidies. U, ten slotte, verbindt er zich toe om uw woning verder te gebruiken en hiervoor een gebruikersvergoeding, of noem het saneringsbijdrage, te betalen. De hoogte van deze saneringsbijdrage wordt uiteraard bepaald door de immobiliënnmakelaar.

Bent u bereid om uw privé woning te verkopen aan deze voorwaarden?

En toch is dit exact wat het bestuur van plan is met onze riolering.
Wat zijn nu de voornaamste gevolgen voor de burgers en bedrijven van onze gemeente?

Burgers en bedrijven betalen 2x voor dezelfde riolering.
Als deze financiële middelen (cash vergoeding + vergoeding achtergestelde lenig) gebruikt worden om andere (prestige) projecten te financieren dan kan men spreken over oneigenlijk gebruik van de saneringsbijdrage. Dit is een standpunt dat wij delen met de VMM.

Als deze financiële middelen exclusief gebruikt zouden worden om de schulden van onze gemeente te verminderen dan kunnen wij hier nog mee leven aangezien dit op termijn de burgers en bedrijven ten goede komt.

Stijging saneringsbijdrage: Van 0,75Euro/m³ (tot eind 2012) naar 1,1819Euro/m³ ( in 2013) een stijging van +-58% naar 1,3129Euro/m³ vanaf de toetreding tot Hydrorio een bijkomende stijging van +- 11%.

Dit is een zuivere lastenverhoging voor onze burgers en bedrijven.