Oppositie verlaat gemeenteraad Brecht

Op 14 februari 2015

Op de dagorde van de gemeenteraad van donderdag 12 februari was het RUP Vaartdijk geagendeerd. Dit RUP vormt de basis voor de vestiging van een nieuw politiecommissariaat voor zone Voorkempen.

De oppositiepartijen N-VA en Vlaams Belang hebben verschillende bemerkingen op dit RUP, onder meer dat er geen rekening werd gehouden met het ongunstig advies van Ruimte Vlaanderen. Ook de voorwaarden en bezwaren van burgers, GECORO, provincie en Vlaamse Overheid heeft het gemeentebestuur naast zich neergelegd.

Ruimte Vlaanderen heeft hun advies tijdig op de laatste indieningsdatum uitgebracht. Maar omwille van de nationale stakingsdag kon dit niet bezorgd worden. Aangezien dit een geval van overmacht uitmaakt, heeft Ruimte Vlaanderen gevraagd aan het gemeentebestuur om het ongunstig advies toch in overweging te nemen.

De meerderheid moet ook aangevoeld hebben dat dit juridische plaatje niet klopt, waarop de voorzitter besliste om dit agendapunt te verdagen. Omdat de oppositiepartijen toch enige uitleg eisten, waren ze niet te spreken over de manier waarop dit werd meegedeeld en voelden zich hierin niet gerespecteerd. Daarop hebben ze de zitting verlaten.