N-VA Brecht ontwikkelt visie op domein ‘De Merel’

Op 6 maart 2018
De Merel

Al meer dan zes jaar is het huidige gemeentebestuur bezig met het opstellen van een visie voor domein De Merel. Alle mooie intenties ten spijt ligt er tot op heden nog steeds niets concreets op tafel.

N-VA Brecht trok zelf naar de burger en kreeg zo heel wat tips om dit domein te ontwikkelen. Ook hebben we met verschillende actoren gepraat om te bekijken wat haalbaar is op De Merel.  Zo ontstond een doordachte visie waaronder we in de toekomst graag onze schouders willen zetten, ten voordele van de Brechtenaar.

Ondertussen werken we verder aan een weldoordacht plan, waarbij we de burger ook inspraak willen geven over wat er met hun belastinggeld gebeurt. Voor onze visie vertrekken we van de volgende uitgangspunten, die we in onze voorgaande tussenkomsten over De Merel al vooropstelden:

1. De invulling van het domein moet ten goede komen aan de Brechtse inwoners en verenigingen.
  2. De Merel moet zijn karakter als groene long in de omgeving behouden.
  3. Het moet een realistisch programma zijn dat financieel haalbaar is voor Brecht.

In de eerste plaats willen we het behoud van tennisclub ‘De Merel’. Deze club beoefent haar activiteit al jaren op deze plek en dat dient gerespecteerd te worden. Sterker nog, we zijn van mening dat er uitbreidingsmogelijkheden zijn met een overdekte tennishal. Verder kan er bij de bouw gedacht worden aan een bijkomende multifunctionele sporthal om zo meer clubs en variatie aan te trekken.

Voor de recreatieve sporter willen we de mogelijkheid bekijken van wandel- en fietspaden. Tevens kunnen er fiets- of mountainbiketochten georganiseerd worden.

Dit alles kan gecombineerd worden met een horecazaak waar de sporter kan napraten, maar waar in het weekend ook gezellig iets gedronken of gegeten kan worden.  Een speeltuin voor de kinderen of petanquebanen behoren ook tot de mogelijkheden. We denken ook, na inlichtingen te hebben ingewonnen, dat een zwembad met verschillende sportfaciliteiten haalbaar is.  Onze lokale jeugd en scholen dienen hiervoor nu uit te wijken naar Brasschaat of Hoogstraten.

N-VA Brecht is er zich van bewust dat deze visie een prijskaartje heeft. Toch zijn we ervan overtuigd dat het samenbrengen van verschillende sportdisciplines op 1 plek alleen maar voordelen heeft. En dat dit met een realistische timing van 10 jaar realiseerbaar is op domein De Merel ten behoeve van de inwoners van Brecht.

Een doordachte visie, door en voor de Brechtse bevolking!