N-VA Brecht staat voor: Onvoorwaardelijk voor veiligere buurten

Op 24 juli 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018
Buurten

Het handhaven van de veiligheid op haar grondgebied is een van de kerntaken van de overheid. De vertaalslag naar een echte veiligheidscultuur is ook op lokaal niveau een noodzaak.

Voor N-VA Brecht is veiligheid geen zaak van politie en justitie alleen. Het gaat om eencollectieve verantwoordelijkheid van burgers en overheid. Voor N-VA Brecht zijn de inwoners van Brecht een onmisbare partner in de strijd tegen criminaliteit en overlast. Zij kennen hun buurt immers als geen ander.

De gemeente en de lokale politie moeten zelf actief inzetten op preventie van criminaliteit en overlast. N-VA Brecht gelooft in een doordachte nultolerantie en een lik-op-stukbeleid om het gevoel van straffeloosheid en het gevoel van onveiligheid bij de burgers aan te pakken.

Een ander luik van veiligheid gaat over de brandweer. Het samenvoegen van de verschillende gemeentelijke brandweerkorpsen in een grote hulpverleningszone heeft als doel een efficiëntere werking te verwezenlijken. De organisatorische bevoegdheden van de brandweerzorg zijn niet meer gemeentelijk georganiseerd wat impliceert dat men als lokaal mandataris een ander beleid moet voeren. De gemeente heeft echter nog steeds een rol te spelen met betrekking tot de brandweer.

1.1.1. Preventie

De recente woninginbraakgolf die onze gemeente teisterde, bewijst dat we moeten blijven inzetten op het terugdringen van woninginbraken. Onze lokale politiezone beschikt over een diefstal-preventieadviseur, maar die is te weinig gekend door onze bevolking. Onze preventieadviseur moet actief initiatieven nemen om de bevolking te sensibiliseren, onder meer door het organiseren van informatieavonden of een wandeling door de wijk in het kader van inbraakpreventie. Ook door zijn aanwezigheid op de verschillende markten kan hij zijn zichtbaarheid/bekendheid vergroten.

Iedere burger kan om advies vragen en/of zijn woning laten controleren door een diefstal-preventieadviseur. Als de adviseur vindt dat de woning voldoende beveiligd is, krijgt de bewoner een ‘Certificaat Inbraak Veilig’ , dat men goed zichtbaar aan de voorgevel van de woning kan bevestigen. Uit Nederlandse cijfers blijkt dat huizen die voorzien zijn van zo’n certificaat tot 90% minder kans hebben op eeninbraak.

Ook de gemeente moet haar inwoners sensibiliseren door op de website en/of sociale media algemene richtlijnen en aanbevelingen te schrijven. Ook in persoonlijke contacten is sensibiliseren mogelijk. Bij de aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning, verwijzen we meteen naar de brochure “Veilig wonen”, om achteraf bijkomende kosten, om de woning inbraakveilig te maken, te kunnen vermijden.

Op strategische plaatsen (bvb. aan het station) zullen we investeren in de aankoop of huur van fietskluizen om fietsdiefstal te voorkomen. Fietskluizen bieden eenalternatief voor (met camera’s) bewaakte fietsstallingen. Verder is het belangrijkdat we onze burgers blijven sensibiliseren en hen de mogelijkheid aanbieden om hun fiets digitaal te laten graveren. Zo kan een gestolen fiets sneller gelokaliseerd worden dankzij het bestaande ANPR-cameranetwerk.

Door in te zetten op de ruimtelijke veiligheid maken we de leefomgeving van de Brechtenaar veiliger én aangenamer. Gedaan met pleintjes met hangjongeren, parken waar iedereen ongezien z’n vuil kan dumpen en slecht verlichte straten of pleintjes waar niemand durft te komen als het donker is. We richten straten, speelpleinen en parken daarom veilig, open en transparant in. Via onder meer GAS- boetes pakken we het gevoel van onveiligheid in openbare ruimtes aan.

Georganiseerde criminaliteit, zoals drugsproductie en -handel of het witwassen van crimineel geld via legale activiteiten, is vaak sterk verankerd op het lokale niveau. Daarom is het van belang dat we als gemeente criminele ondernemingen aanpakken. Voorkomen is beter dan genezen. Het is cruciaal dat de gemeente weet wie er op haar grondgebied verblijft en wie er welke activiteiten ontplooit. Naarmate de cultuur van bestuurlijke handhaving meer ingang vindt, zullen ambtenaren ook meer expertise ontwikkelen in het herkennen van verdachte patronen en zullen ze er proactief op kunnen inspelen. Informatievergaring staat centraal. Van een zorgvuldig bestuur kan en moet er verwacht worden dat het alle relevante informatie inwint. Op basis daarvan wordt er een streng maar rechtvaardig vergunningenbeleid ontwikkeld om criminele ondernemingen te bestraffen en de eerlijke concurrentie te garanderen.

N-VA Brecht blijft inzetten op een sterk gemeentelijk brandweerbeleid door het voeren van een open debatcultuur binnen de gemeenteraad over de dotatie en de uitgaven die hiermee gebeuren en door over te stappen op een proactieve en preventieve brandweer. Een van de maatregelen is bijvoorbeeld het promoten van rookmelders naar onze inwoners. Wij willen de inwoners stimuleren om vrijwilliger te worden in de brandweerpost van onze gemeente. Ook zullen wij personeelsleden van de gemeente, die vrijwilliger zijn, dienstvrijstelling geven bij interventies.

1.1.2. Handhaving

De N-VA is er zich van bewust dat er binnen de huidige budgettaire en maatschappelijke context veel gevraagd wordt van de politie en haar medewerkers. Maar we zijn er ook van overtuigd dat er nog mogelijkheden zijn om enerzijds efficiëntiewinsten te boeken en anderzijds de kwaliteit van de dienstverlening nóg beter te maken. Door het bewust investeren in digitalisering en nieuwe technologieën (intelligent policing) zorgen we voor meer blauw op straat.

Verkeersveiligheid is en blijft een zeer belangrijk punt. Samen met de ons omringende zones plannen wij gerichte acties betreffende snelheids- en alcoholcontroles. Door het optimaal benutten van het reeds aanwezige ANPR- netwerk verbeteren we de verkeersveiligheid voor al onze inwoners.

Verkeersveiligheid aan de schoolpoort of op weg naar school dient ook prioritair te zijn voor onze zone.

De visie van de N-VA op drugs is duidelijk: druggebruik wordt niet getolereerd. We moeten streven naar een drugvrije samenleving, waarbij voorkomen beter is dan genezen. Een gedoogbeleid staat haaks op ontrading (=ontmoediging) en verhindert een daadkrachtige aanpak. In veel gevallen leidt druggebruik bovendien tot overlast, geweld of crimineel gedrag. We beschouwen druggebruikers niet als slachtoffers, maar wel als patiënten, personen die op weg moet geholpen worden naar een drugvrij bestaan. Ze hebben het recht om geholpen te worden, maar ook de plicht om aan hun behandeling mee te werken.

Hoewel intrafamiliaal geweld dikwijls verborgen blijft voor de gemeenschap, is het daarom niet minder belangrijk. Uit cijfers van onze zone blijkt dat dit fenomeen zich ook voordoet in onze gemeenschap. Daarom wil N-VA Brecht ervoor pleiten omintrafamiliaal geweld actief te bestrijden en hier een prioriteit van te maken.

De N-VA ziet ook op het repressieve vlak een grotere rol weggelegd voor de bestuurlijke aanpak. Rechtbanken worden nu al overstelpt. Heel wat van de gepleegde feiten die niet vervolgd worden, versterken nochtans het onveiligheidsgevoel bij de burger. De gemeente beschikt momenteel over enkele instrumenten, zoals vergunningen en GAS, om criminaliteit tegen te gaan. Maar vaak is dit niet voldoende. Daarom pleiten we voor meer veiligheidsbevoegdheden en bestuurlijke handhaving voor de gemeente. De gemeente ziet de problemen vaak als eerste en moet ze dan ook beter en sneller kunnen aanpakken.

1.1.3. Veiligheid als collectieve verantwoordelijkheid

Veiligheid is meer dan een zaak van politie en justitie alleen, het is een collectieve verantwoordelijkheid van de hele gemeenschap. De burger is de eerste partner van de politie in de strijd tegen de criminaliteit.

De officiële criminaliteitscijfers geven een objectief beeld van de pijnpunten betreffende het veiligheidsbeleid. Maar minstens even belangrijk zijn de (subjectieve) ervaringen van de inwoners, of het onveiligheidsgevoel. N-VA Brecht wil luisteren naar zijn burgers en zal daarom zullen een bevraging onder de burgers organiseren om de prioriteiten van de bevolking te leren kennen. Aan de hand van de objectieve cijfers en de bezorgdheden van de burgers kan dan een zonaal veiligheidsplan opgesteld worden.

De politie moet de bestaande BuurtInformatieNetwerken (=BIN) beter ondersteunen en rekening houden met de ervaringen en verzuchtingen van de leden van het BIN. Momenteel zijn er al heel wat BIN’s actief in onze gemeente. Voor N-VA Brecht moet elk BIN de mogelijkheid krijgen om elk jaar een behoefte- inventaris op te stellen, waarbij samen met de politie wordt bekeken wat opportuun en haalbaar is. De politie en de BIN-verantwoordelijken kunnen jaarlijks een informatievergadering voor alle inwoners van Brecht organiseren.

De wijkinspecteur is voor de inwoners het aanspreekpunt bij uitstek. Bij hem/haar kunnen ze terecht met hun vragen of ergernissen over de veiligheidsproblemen die ze ervaren. De politie moet in iedere wijk van de gemeente aanwezig zijn en ernaar streven dat iedere burger zijn wijkinspecteur kent.

Gemeenschapsgerichte politiezorg moet ertoe leiden dat problemen zo vroeg mogelijk worden gedetecteerd en aangepakt. Dankzij contacten binnen het sociale weefsel en de aanwezigheid op het terrein, is de wijkagent het best op de hoogte van de situatie ter plaatse.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is